interviu tiberiu pop pentru SeeNews Wire

1. Cum merge cautarea investitorului strategic si cam cat la suta sunteti dispus sa cedati din actionariatul companiei?
CEL.ro este pe profit din prima luna de funtionare si chiar si dupa 12 ani situatia nu s-a schimbat. Tocmai de aceea cautarea unui investitor nu este un proces activ nefiind presati in nici un fel. Suntem in discutii cu mai multi potentiali investitori, dar momentan nu am ajuns la nicio concluzie. Preferam sa asteptam lansarea marketplace-ului si posibila preluare a unui magazin concurent.
Chiar daca putem ceda si 100% din business sunt sanse aproape nule sa il poate prelua cineva in totalitate, acesta fiind un domeniu pe care putini il inteleg si il pot administra.

2. In cazul in care primiti o oferta de cumparare totala a CEL.ro, ati accepta? Care ar fi pretul minim pe care l-ati accepta si care sunt companiile cu care ati negociat sau negociati in prezent o asemenea posibilitate?
Cum spuneam mai sus, nu cred ca va dori cineva 100%, ci mai degraba un anumit procent de control si continuarea activitatii in formula de management actuala, noi avand know how-ul necesar. Ca si pret inca asteptam ofertele din piata pentru ca evaluarea unui business online tine mai mult de perspectivele de dezvoltare si mai putin de profitul pe care il genereaza.

3. Cautati cam din 2009 un investitor sau un cumparator, cel putin din datele existente in presa. De ce au esuat negocierile – a fost pretul oferit sau poate filozofia de afaceri a cumparatorului ? (ma gandesc ca pentru un antreprenor este destul de greu sa dea afacerea pe care a dezvoltat-o timp de 12 ani fara sa se asigure ca va fi pe maini bune).
In 2009 doar am avut o discutie cu un fond de investitii pe care am ales sa o facem publica fara o intentie de vanzare.
Pana in acest an nu am avut intentia de a vinde CEL.ro lucru care s-a schimbat datorita configuratiei pietei si posibilitatilor foarte bune de dezvoltare atat locale, cat si regionale. In plus, tendinta de a deveni o corporatie si scaderea componentei antreprenoriale are si ea un cuvant important de spus.

4. Cum priviti posibilitatea unei listari a CEL.ro pe piata AeRO a Bursei Bucuresti ?
Cei care joaca la bursa cu siguranta sunt interesati de profit si mai putin de un business care alege sa isi reinvesteasca tot ce castiga in marketing. De asemenea, o listarea la bursa ne-ar complica inutil procesul decizional in contiiile in care in online e nevoie de decizii rapide si de multe ori subiective.

5. Cum s-a reflectat decizia de a extinde portofoliul de produse pe zona  non-IT in rezultatele financiare?
Piata de IT (exceptand smartphone-urile) a stagnat. Extinderea gamei de produse era singura posibilitate de a pastra ratele de crestere de minimum 30% pe care ni le doream. Tendinta vazuta la toti jucatorii din piata este de a vinde o gama cat mai mare de produse pentru a monetiza cat mai bine traficul de pe site, trafic care de obicei este generat cu un cost enorm de marketing.

6. Acum patru ani, lumea s-a mirat atunci cand ați achiziționat Oktal și Depozitul de Calculatoare, ambele firme fiind in impas financiar – regretați decizia? La ce companii concurente va uitați acum in vederea preluarii?
DC-Shop.ro a fost preluat la inceputul lui 2012 si oktal.ro in 2015. Site-urile au fost preluate de la firme aflat la capat de drum fara un efort foarte mare financiar, CEL.ro preluand doar domeniul de internet. Date fiind costurile de preluare reduse si implementarea aceleiasi platforme tehnice pe care ruleaza si CEL.ro, cheltuielile fiind amortizate in cateva luni, este greu sa spunem ca a fost o decizie proasta. Din contra.

In momentul de fata niciun site concurent nu sta prea bine nici ca numar de comenzi, si nici ca cashflow. Discutam cu toate magazinele online concurente, dar inca nu am ajuns la un numitor comun.

7. Va tenteaza extinderea in piețe din Europa de Sud-Est?
Decizia de a ne extinde in afara Romaniei tine mai mult de investitorul care ni se va alatura si mai putin de noi. Pe cont propriu probabil ca nu vom face acest pas neavand nici suportul financiar, si nici motivatia.

8. La cat se ridica investițiile totale facute de CEL.ro in infrastructura fizica și informatica și cat estimați ca veți investi in 2016/2017 – aveți in plan depozite noi?
Ne-am obisnuit cu cifrele astronomice publicate de concurenta facute atat din bani de la bugetul de stat, cat si din fondul de investitii pe care il au in spate.
CEL.ro este un business neafiliat politic si fara un fond de investitii in spate. Aceste lucruri ne-au invatat sa apreciem mult mai mult banii si sa cheltuim doar atunci cand este nevoie. Tocmai de aceea ne putem lauda doar cu investitii de cateva sute de mii de euro. Pentru urmatoarea perioada urmeaza sa mai inchiriem inca un spatiu de 2000 de m2, cat si sa ne interconectam cu un centru logistic pentru a putea depasi cu bine Black Friday 2016.

9. La cat vedeți cifra de afaceri si profitul in 2016/2017?
60 de mil de euro. Tinta noastra nu este profitul, ci cresterea numarului de comenzi tocmai de aceea ne vom bucura daca nu vom incheia 2016 pe pierdere.

10. Daca ar fi sa comparați experiența “autohtona” de antreprenoriat de la inceputurile CEL.ro cu cea de acum, ce progrese ați nota și la ce ați 
recomanda autoritaților/ mediului de afaceri sa mai lucreze?
Nu percep ca s-a schimbat ceva in ultimii 12 ani in ceea ce priveste interactiunea noastra cu organele statului. Poate singura imbunatatire este ca acum se pot depune majoritatea declaratiilor online. Ca si propunere ar fi integrarea si comunicarea tuturor bazelor de date care exista in institutiile de stat pentru a reduce nivelul de hartii si date care se cer ori de cat ori interactionezi cu statul.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *