interviu tiberiu pop pentru zf

  1. Cum s-a schimbat piata online de electro IT, dar si online in general, in cei 12 ani de cand activati in aceasta? Cum a evoluat in ceea ce priveste dimensiunea pietei – volum si valoare, jucatori si numar de clienti?

Piata a crescut odata cu cresterea vitezei si numarului de conexiuni la internet cat si a investitiilor facute in marketing pentru a populariza acest tip de comert si probabil va continua sa creasca, Romania fiind la ani lumina ca si incredere si rata de conversie fata de statele dezvoltate. Numarul de jucatori a crescut pana in 2008-09 dupa care odata cu criza si intrarea naspers in emag s-a tot redus.

Strategia acestora de a inunda toate canalele de marketing pana cand concurenta va disparea a functionat, toti cei care au activat pe aceleasi categorii de produse azi fiind in insolventa. Cifrele legate de marimea pietei sunt greu de estimat principalii jucatori online avand componente offline care ocupa mai mult de 50% din cifra de afaceri.

  1. Ce tendinte se contureaza in prezent in comertul electronic local?

Online chiar daca pare simplu si ieftin de facut, este destul de complex si costisitor daca doresti sa ai un numar mare de clienti. Tendinta actuala este de consolidare a pietei probabil in urmatorii ani vor ramane doar 2-3 jucatori importanti. De asemenea devine mai eficient din punct de vedere al costurilor sa vinzi in regim de afiliere printr-un magazin mare decat sa iti deschizi propiul magazin online. Comertul online se mute pe mobil, estimam ca anul viitor jumatate din comenzi vor veni de pe telefoane inteligente fata de 25% cat sunt in prezent.

  1. Cum s-a dezvoltat cel.ro in cei 12 ani? Care au fost cele mai importante momente pentru cresterea companiei – schimbari de strategie, dezvoltarea intr-o noua directie etc.?

Principiul de functionare al afacerii nu s-a modificat prea mult de la infiintare. Inca de la inceput ne avand prea multi bani am tinut costurile sub control, strategie pe care concurentii nostrii nu au aplicat-o fapt ce a dus la vanzarea/disparitia  lor din piata.  Suntem singurul magazin online din Romania care are si dupa 12 ani acelasi structura de conducere.

De asemenea un alt atu pe care il avem este ca firma a fost condusa de cineva cu pregatire tehnica care poate avea o imagine de ansamblu atat a componentei hardware cat si a  soft-ului fapt ce ne a permis sa facem mai multe  optimizari si implicit reduceri de costuri.  Din pricina lipsei de finantare am fost nevoiti sa avem o crestere organica in care tot profitul din anul  curent a fost investit in anul urmator in marketing, crestere organica care a fost sustinuta si de numarul tot mai mare de utilizatori de internet.

  1. Cum s-au schimbat preferintele de consum ale romanilor in decurs de 12 ani, dar si intr-un interval mai scurt de 2-3 ani? Care sunt acum top cinci cele mai vandute produse pe cel.ro si care erau acestea in urma cu 2-3 ani si acum 12 ani?

Principalele categorii de produse care se vand pe CEL.ro au ramas in principal neschibate in ultimii 9 ani chiar daca procentele s-au modificat. Se vand mai multe telefoane , aere conditonate si televizoare si mai putine laptopuri si tablete.

In 2007 se vindeau foarte bine aparatele  foto compacte si PDA-urile cu GPS care au fost chiar a 2-a categorie ca si suma in acel an, caretegorii care acum sunt aproape inexistente in statistici.  Alte categorii care s-au vandut foarte bine iar  acum sunt istorie sunt ramele foto , detectoarele de radar , televizoarele cu plasma si netbook urile.

  1. Cum a evoluat valoarea medie a cosului de cumparaturi in cazul cel.ro in decurs de 12 ani? Dar fata de acum 2-3 ani? (valori absolute si procente)

Valoarea media in 2006 era undeva la 2000 de lei iar in prezent este undeva la 750 de lei. In 2012 valoare medie era de 1000 de lei.

  1. Dar in cazul numarului mediu de articole per comanda care a fost evolutia in aceleasi perioade de timp?

Numarul mediu de aricole a scazut treptat din 2010 cand se inregistrau in media 2.9 aricole per comanda la 1.9 in 2016.  Aceste scaderi se explica prin largirea categoriilor de produse prezente pe site cat si a bazei de clienti.

  1. Care este in prezent categoria de produse care aduce cele mai mari venituri pentru cel.ro? Ce categorii completeaza podiumul? (fiecare ca procent din cifra de afaceri)

Laptop-uri cu 15% ,componete de calculatoare cu 14%,  telefoane cu 10% , televizoare cu 9%

  1. Cat la suta din vanzari sunt generate de categoriile de fashion – parfumuri si cosmetice, ceasuri si bijuterii?

Sub 5% fiind produse de valoare mica in comparatie cu produsele it pe care le vindem cu precadere. Fiind categorii noi pentru a putea face volume pe ele avem nevoie de niste bugete de marketing pe care momentan nu ni le permitem.

  1. Ce tinta de afaceri aveti pentru anul acesta?

260 milioane lei.

  1. Care este strategia companiei in ceea ce priveste recenta achizitie a magazinelor Kelion Concept Store? Se vor pastra toate brandurile/magazinele online ale Kelion? Se vor canalize fiecare pe o anumita nisa sau care este planul?

Toate site-urile pe care le administram comercializeaza aceleasi categorii de produse si la aceleasi preturi pentru a evita cheltuielile de marketing inutile necesare unei pozitionari diferite.

  1. Ce alte planuri de extindere/dezvoltare – noi categorii de produse, noi piete, achzitii etc. aveti pe termen lung – 5 ani?

Pentru anul in curs vom lansa categoria de asigurari care urmeaza sa fie lansata in zilele urmatoare, platforma de market place unde vom avea peste 1000 de magazine partenere este in faza de testare. Din 2017 vom incepe cautarea unui investitor pentru micsora mai repede decalajul care este in momentul de fata intre noi si liderul pietei.

In ritmul actual de crestere de 40% vom avea nevoie de aproape 8 ani sa ajungem lider de piata ceea ce e un pic cam lent. Luam in calcul si extinderea in afara Romaniei dar doar cu ajutorul unui investitor.

  1. Cum a evoluat numarul de angajati cel.ro in ultimii cinci ani odata cu dezvoltarea platformei? Cati angajati lucreaza in prezent pentru Corsar Online si care este planul de recrutare pentru anul acesta?

In 2010 eram in jur de 25 de oameni intr un spatiu de 300 m2, in 2011 aproape 40 , 2012 50  , 2013  65, 2014 in jur de 80 , in decembrie 2015 120 iar in prezent in jur 150  intr-un spatiu inchiriat de peste 4000 m2. Estimam ca pana la sfarsitul lui 2016 vom fi aproape de 200 de oameni.

  1. Odata cu achizitia Kelion Concept Store au fost preluata si echipa?

Echipa Kelion era punctul slab al afacerii asa ca nu am putut prealua nici macar un singur om.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *